امروزه خرید از مراکز خرید بزرگ در حال تبدیل شدن به فعالیت روزمره در شهرهای بزرگ است. در چنین مکان هایی در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات ازدحام زیادی وجود دارد. مردم اقلام مختلفی را خریداری کرده و در سبد خرید قرار می دهند. پس از اتمام خرید، برای پرداخت باید به پیشخوان صورتحساب مراجعه کنند. در باجه صورتحساب، صندوقدار با استفاده از بارکدخوان، صورتحساب را تهیه می کند که فرآیندی بسیار زمان بر است و منجر به صف طولانی در پیشخوان می شود.
فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) یک فناوری برای شناسایی یا ردیابی خودکار محصولات طراحی شده است. RFID دخالت انسان در فرآیند شناسایی اقلام را به حداقل می رساند.
RFID یکی از جدید ترین فناوری های ردیابی محصول است که توسط صاحبان فروشگاه استفاده می شود. بهبود مدیریت عملیات جزء اولین کاربردهای شناخته شده این فناوری است. علاوه بر آن کاربردهای RFID در مدیریت و کنترل موجودی، به مزایای قابل توجهی منجر می شود. با این حال، برنامههای RFID به مدیریت عملیات محدود نمیشوند و فراتر از جنبه عملیاتی هستند تا در حوزههای دیگر کسب و کار ، مانند بازاریابی و بهبود تجربه خرید مشتریان، پیشرفتهایی ارائه دهند.
برخی از مزایای هوشمندسازی فروشگاه با استفاده از فناوری RFID :
افزایش دقت در شناسایی و ردیابی کالا
افزایش سرعت و سهولت در فرایند های ورود و خروج کالا
نظارت لحظه ای و مستمر بر جابجایی اقلام.
کنترل دسترسی و جلوگیری از سرقت
دید بهتر به کالاهای مطلوب مشتری و افزایش فروش محصولات
کاهش میزان سرمایه در گردش
جلب رضایت مشتری و بهبود تجربه خرید از فروشگاه
چرا فناوری RFID بهتر از بارکد است؟
فروشگاه ها روزانه میلیون ها کالا را مدیریت می کنند تا به مشتریان خود تحویل دهند. سیستم های بارکدخوان جزو اولین فناوریهایی بودند که برای ردیابی محصولات در زنجیره تامین و در فروشگاهها مورد استفاده قرار گرفتند. بارکدها، به عنوان یک فناوری شناسایی، در سطح یک محصول استفاده نمی شوند، بلکه معمولاً گروهی از محصولات را نشان می دهند. سیستم های بارکد از دقت کافی برخوردار نیستند زیرا اسکن بارکد فروشگاه ها همیشه در زمان مناسب و مکان مناسب انجام نمی شود. این عدم دقت منجر به زیان قابل توجهی می شود. صاحبان فروشگاه باید راه های جدیدی را برای ردیابی اقلام خود جستجو کنند تا دقت را افزایش دهند و از ضررهای ناشی از آن جلوگیری کنند. فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) راه حل فناوری جدیدی است که می تواند دقت ثبت موجودی انبارها را برای کالا های مختلف بهبود بخشد.
تگهای RFID میتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد هر محصول ذخیره کنند. خوانشگران RFID برای خواندن اطلاعات برچسب های RFID، برخلاف بارکد، نیازی به حضور در خط دید ندارند. به این معنی که آیتم ها می توانند در هر حرکتی بسیار سریعتر اسکن شوند. این قابلیت ها تا حد زیادی دقت و سرعت عملیات شناسایی کالا را افزایش می دهد.
برچسب های RFID چگونه به مدیریت محصولات در فروشگاه کمک میکند؟
امکانات ارائه شده توسط فناوری RFID مانند تسویه حساب خودکار و سبد خرید هوشمند به مشتریان کمک می کند تا در فروشگاه ها حرکت کنند و کالاهای مورد نظر خود را راحت تر و سریع تر پیدا کنند.
سبد خرید هوشمند مانند یک سبد معمولی به نظر می رسدکه یک صفحه نمایش تعاملی و ریدر RFID روی سبد نصب شده است.
استفاده از سیستم RFID در فروشگاه ها و سبد خرید هوشمند، به مشتریان این امکان را میدهد تا لیست خرید خود را هنگام خرید مدیریت کنند و فقط صورتحساب را در پیشخوان پرداخت کنند.
سبد خرید قابلیت محاسبه خودکار و نمایش قیمت کل تمامی محصولات داخل آن را دارد. این باعث می شود مشتری به راحتی متوجه شود که در هنگام خرید چقدر باید پرداخت کند و نه در صندوق. به این ترتیب مشتری می تواند خدمات سریع تری را در صندوق دریافت کند. مزیت برای صاحبان مغازه این است که آنها به صندوقدار کمتری نیاز دارند که منجر به کاهش زیادی در هزینه آنها می شود.
در بازاریابی، زمانی که مشتریان از ابزارهایی مانند سبد خرید هوشمند ارائه شده توسط RFID استفاده می کنند، فروشگاه ها می توانند رفتار مصرف کنندگان را بهتر نظارت کنند. خرده فروشان می توانند در مورد ترجیحات مصرف کنندگان بیاموزند و بدانند که مشتری بیشتر به دنبال چه چیزی است تا آن را در تبلیغات و تبلیغاتی که در زمان خرید به مشتریان ارائه می شود منعکس کنند.
این کار تجربه خرید بهتری برای مشتری را به وجود می آورد. استفاده از این ابزارها مشتریان را قادر می سازد تا کالاهای مورد نظر خود را راحتتر و سریعتر پیدا کنند که در نهایت منجر به رضایت بیشتر مشتری و افزایش فروش می شود.
در تجارت، بررسی و نظارت بر رفتار مصرف کننده در فروشگاه های ارائه شده توسط RFID می تواند به صاحبان فروشگاه کمک کند تا مجموعه های بهتری از محصولات را شناسایی کنند و دقیقا محصولاتی ارائه کنند که مشتری بیشتر به دنبال آنهاست.
سیستم های RFID میتوانند دادههای بزرگی تولید کنند که سوابق ردیابی کالاها در سراسر زنجیره تامین و ذخیرهسازی در زمان واقعی است. کسبوکارها برای استفاده کامل از فناوریها به دادههای بزرگ و قابل تحلیل تجاری نیاز دارند.
با استفاده از داده های RFID که موقعیت سبد خرید را از طریق یک برچسب RFID متصل به سبد خرید نشان می دهد. داده های RFID حاوی اطلاعات ارزشمندی برای بازاریابی است، مانند زمان خرید و مسافت و همچنین تعداد بازدید از قفسه. اینگونه رفتار خرید مشتریان و اطلاعات حرکت در فروشگاه را تجزیه و تحلیل میکنند.
نتایج تجزیه و تحلیل این دادهها میتواند به صاحبان فروشگاه کمک کند تا فرآیندهای خود مانند فرآیند پر کردن قفسه و همچنین برنامهریزی تنوع و مجموعهای را که سالها در قالب یکسان مورد استفاده قرار گرفتهاند، بهبود بخشند. یک فرآیند جدید پر کردن به موقع می تواند منجر به مدیریت بهتر فضای فیزیکی، چیدمان و کاهش هزینه های نگهداری در فروشگاه ها شود.
علاوه بر این، تنوع و برنامهریزی مجموعهای بهتر به معنای برآورده کردن انتظارات مشتریان و حذف کالاهای نامطلوب است که مقداری سرمایه را آزاد میکند و فرصتهای سرمایهگذاری برای کالاهای بهتر را در خردهفروشی فراهم میکند.
آیا فناوری RFID فقط برای فروشگاه های بزرگ کاربرد دارد؟
صاحبان فروشگاه ها بر اساس نحوه عملکردشان در فروشگاه نیازهای متفاوتی دارند. فروشگاه های بزرگ باید موجودی های کلان را در فروشگاه ها مدیریت کنند. افزایش دید روی محصولات آنها به آنها کمک می کند تا دقت موجودی را بهبود بخشند و از موجودی خارج از انبار خودداری کنند و کارایی آنها را افزایش دهند.
از سوی دیگر، برخی از مغازه داران با موجودی های کمتر سروکار دارند و هر کالایی که دریافت میکنند مستقیماً در قفسههایشان قرار میگیرد و در دسترس مشتریانشان است. مدیریت موجودی اولویت آنها نیست، اما آنها باید بیشتر بر بهبود تجربه خرید مشتری تمرکز کنند. بنابراین، افزایش نظارت بر روی کالاها در فروشگاه ها باعث بهبود بازاریابی می شود. بسته به نحوه عملکرد خرده فروشان و اولویت های آنها، صاحبان فروشگاه باید برای اجرای برنامه های کاربردی مناسب از فناوری RFID برنامه ریزی کنند.
همانطور که در این مقاله بحث شد، RFID به طور گسترده در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان یک فناوری انقلابی، پیاده سازی RFID می تواند فراتر از بهبود فرآیندهای فعلی در فروش محصول باشد. فرآیندهای کنونی می توانند به صورت نوآورانه تغییر کنند و برنامه های کاملاً جدیدی را معرفی کنند که فقط با افزایش دید آیتم ها در زمان واقعی امکان پذیر است. کلان دادههای بعدی که از رویت ارائه شده توسط برچسبهای RFID به دست میآیند، قابل تجزیه و تحلیل هستند و منجر به نوآوریهایی در عملیات فروش میشوند.
استفاده از فناوری RFID در فروشگاه ها به سرعت در حال پیشرفت است و فناوری RFID همان چیزی است که قطعاً میتواند به صاحبان فروشگاه کمک کند تا در کنار افزایش سرعت، دقت و سهولت در عملیات فروش، میزان فروش خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.